lauantai 14. kesäkuuta 2014

Takkapohdintaa

Betonielementtitaloa rakennettaessa monet asiat pitää olla todella varhaisessa vaiheessa tiedossa. Siitä johtuen olen viime päivien aikana tiirannut IV-, VV- ja sähkösuunnitelmia suurennuslasin kera, mutta myös suunnitellut tulevaa takkaa. Arkkitehti on piirtänyt meille 2-suuntaan avautuvan takan, jonka 2 takareunaa "nojaa" betonielementtiseiniin. Nuo elementtiseinät ovat sellaiset, jotka haluaisin jättää ns. raakapinnalle. Takan etuosaan arkkitehti on ehdottanut mustaa pellitystä, joka olisi siis samaa sävyä kuin hyvin lähellä olevat portaikon pinnakaiteet.

Eilen hurautin Espooseen Takkamestareille katsomaan, millaisia malleja heillä on tarjolla. Koska takalle varattu tila on rajallinen, melko moni takkasydänmalli karsiutui kokonsa puolesta pois. Sveitsiläinen Rüegg oli yksi valmistajista, jolla kuitenkin oli muutama ehdokas. Arkkitehdin toiveena oli mahdollisimman "pystysuuntainen" takka, minkä itse maalaisjärjellä tulkitsin tarkoittamaan mahdollisimman korkeaa luukkua. Monessa takassa luukut olivat korkeudeltaan 510 mm, mutta Rüeggin Venuksessa korkeutta saa 60 enemmän eli yhteensä 570 mm. Bingo!

Takasta lähtevä piippu tulee olemaan musta teräshormi. Esimerkiksi Schiedeliltä on tullut juuri markkinoille uusi täysin pannaton Permeter Smooth, mikä vaikuttaa kaikin puolin hyvältä vaihtoehdolta. Vanhassakin talossa meillä oli Schiedelin hormi, joka mielestäni pelitti niinkuin pitikin.
Rüegg Venus, kuva lainattu ruegg.fi
Sisätakan lisäksi meillä on pohdittavana kellariin tuleva ulkotakka. Tuohon minulle suositeltiin valurautaista takkasydäntä, joka toimisi samalla tilan lämmityksessä. Tästä luvassa oma postauksensa myöhemmin.

Edit. Finnair Plus Shopista tilasinkin jo takan viereen Artekin Kannon mustana viikko takaperin :)

1 kommentti:

  1. Meille tulee ihan samalla tavalla, varaava takka ekaan kerrokseen ja avotakka kellariin. Pitäisi takka-asioitakin pohtia blogissa, ekan kerroksen takkamalli on valittu ja kellarin asiat ihan vielä levällään.

    Todella kaunis tuo korkea takkaluukku!

    VastaaPoista